امامزاده قاسم خرم آباد



این امامزاده دارای اولین موقوفات کشور بوده در ردیف آثار ملی ایران با شماره ۱۷۵۷ ثبت شده است . گنبد مخروطی شکل امامزاده قاسم با ۴۰ متر ارتفاع یکی از موارد خاص معماری در نوع خود و از عجایب معماری ایران می باشد . این گنبد از بیرون مخروطی ولی از داخل حرم به شکل کروی می باشد .

این بنا در شهرستان ازنا و در دهستان چاپلق واقع شده است . کتیبه کنده کاری شده بر روی در ورودی بقعه و بر حاشیه ضریح ( صندوق قبر ) سال های 738 و 808 و 850 ه.ق. را نشان می دهد . قدیم ترین قسمت بنا را دروازه ورودی و گنبد خانه آن تشکیل می دهد . که دارای مشخصه های زمان ایلخانی و بر روی آن آیاتی از قرآن کنده کاری شده است . گنبد امام زاده که شانزده ترکی است به صورت دو پوشه ساخته شده است . و بر روی گریوگنبد شانزده ضلعی استوار شده است بانی بقعه حضرت سید احمد المدنی ملقب به میر نظام الدین و سبب انتساب نام امام زاده قاسم تدفین دو امام زاده بزرگوار و زید طالب ثراه در آن می باشد .


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: